Sunday, May 15, 2005

تاثيرات متقابل بين دو فرهنگ تركي و فارسي در شهر همدان



معرفي كتاب: بررسي تاثيرات متقابل فرهنگي بين دو فرهنگ عمده (تركي و فارسي) در سه دهه اخير در شهر همدان

تركها از نظر كثرت جمعيت و بنيه اقتصادي نسبت به ساير اقوام غيرفارس شاخص‌تر هستند. در بعضي از محلهاي شهر همدان تركها در جوار فارس زبانان همداني سكني گزيده‌اند و بين اين دو قوم برخوردار فرهنگي صورت گرفته است هر دو فرهنگ از همديگر نيز متاثر شده‌اند

طرح پژوهشي-- سال 1374
h t t p : / / d a t a b a s e . i r a n d o c . a c . i r

شهرستان همدان موقعيت جغرافيائي و فرهنگي خاصي دارد كه در حصر اقوامي مانند ترك ، كرد، لر و تاتي قرار گرفته است . ساختار فرهنگي شهر همدان جلوه نامتجانس دارد بيانگر آميزش و برخورد فرهنگهاي مختلف است .

در ميان اقوام مهاجري كعه به اين شهر رو آورده‌اند، تركها از نظر كثرت جمعيت و بنيه اقتصادي نسبت به ساير اقوام غيرفارس شاخص‌تر هستند. در بعضي از محلهاي شهر همدان تركها در جوار فارس زبانان همداني سكني گزيده‌اند و بين اين دو قوم برخوردار فرهنگي صورت گرفته است هر دو فرهنگ از همديگر نيز متاثر شده‌اند، اما ظاهرا فرهنگ فارس زبانان قويتر بوده و بنا به خصلتهاي بومي عناصر و ويژگيهاي فرهنگي بيشتري به درون فرهنگ مهاجر فرستاده است . گرچه فرهنگ فارسي زبانان همداني دستخوش تحولاتي شده است كه بعدا به تفسير آن خواهيم پرداخت .

در اين مطالعه پژوهشگر با استفاده از اين مفاهيم و تئوريهاي مردم شناسي در صدد شناخت مكانيزمها و فرآيندهائي است كه باعث تغييرات و ويژگيهاي فرهنگي در بين فارس زبانان همدان و ترك زبانان مهاجر از يكطرف و همچنين عوامل و مكانيزمها و پويشهائي است كه باعث حفظ ساير ويژگيهاي فرهنگي شده است . در اينجا محقق با استفاده از روشهاي خاص مردم شناسي قصد بازسازي صور اصلي اين فرهنگها را دارد و در غايت پژوهشگر بي تمايل به شناخت اثرات ناشي از برخورد بين دو فرهنگ نيز نيست . ضمن تبيين هويت و ويژگي فرهنگي همدان به تعيين يك استراتژي توسعه فرهنگي و ترسيم الگوي مناسب در اين زمينه مبادرت مي‌گردد كه در اين بحث ويژگيهاي كامياب و ناكام فرهنگي شهرستان همدان نيز در توسعه فرهنگي شهرستان همدان نيز در توسعه اقتصادي و اجتماعي مورد بررسي قرار خواهند گرفت . احتمالا به صورت يك الگوي مناسب در توسعه فرهنگي درخواهد آمد.


دانشگاه بوعلي‌سينا
دانشگاه بوعلي سينا [دولتي]. 10664000
فارسي زبان / تركي زبان / همدان / توسعه فرهنگي / اثر متقابل / مردم شناسي
Language persian / Language turkey / hamedan / cultural development / Interaction / Anthropology
Serial no: 00088255 == Call No. : 26877


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home