Saturday, July 23, 2005

ايل تركي ياريم تاقلو



ياريم تاقلولاردان خبرلر- ايل تركي ياريم تاقلو

ايل ترك ياريم طاقلو (ياريمطاقلو٬ ياريم تاقلو٬ يارم طاقلو٬ ياريم تاق لو): ٣٤٩ خانوار- ٢٢٨٢ نفر
محل استقرار و زيست بوم: استانهاي همدان – خوزستان – لرستان- ايلام

زندگي عشاير ياريم تاقلو در استان همدان
:
در استان همدان نوع ديگري از زندگي وجود دارد كه به زندگي عشايري موسوم است . دامنه هاي شمالي و جنوبي الوند و ارتفاعات نيمه ي جنوبي استان با مراتع٬ چمنزارها٬ چشمه ها٬ رودهاي متعدد و آب و هواي متعدل در تابستان براي برخي عشاير و كوچ نشينان كشور جاذبه ي زيادي دارد. به همين دليل عشاير تركاشوند ٬ يارمطاقلو ٬ جمور و بنفشه ييلاق خود را در دامنه هاي اين كوهستان هاي اين استان سپري مي كنند

اين عشاير قشلاق را دراستان هاي مركزي٬ لرستان٬ كرمانشاه٬ ايلام و خوزستان سپري مي كنند. زيان آنان لري٬ كردي و تركي و مذهب آنان شيعه و سني است . عشاير در مدت توقف خود در مناطق ييلاقي استان٬ محصولات دامي و لبني خود را به بازارهاي محلي عرضه مي كنند

ياريم تاق لوهاي عربستان ايران:

تركها كه اكثر از ياريم تاق لوها هستند و به طوايف زير تقسيم ميشوند:
ياريم تاقلو، سهرابي، ليشن لي، جمادلي، نيازي، و رَمزيار


رمضان يارمطاقلو مبتكر نهاوندي دوچرخه پدالي ساخت

گروه شهرستانها ـ يك مبتكر نهاوندي موفق به ساخت دوچرخه پدالي جفت زنجيري شد.
رمضان يارمطاقلو مبتكر نهاوندي در مدت سه ماه توانست دوچرخه پدالي را با بازدهي بيشتر بسازد. بازدهي بالا، رضايتبخش بودن مزيت مكانيكي نسبت به دوچرخه هاي امروزي، صرف نيروي كمتر، سرعت بيشتر و خستگي كم عضلات پاي دوچرخه سوار از مزيتهاي عمده اين دوچرخه است.
يارمطاقلو كه كارشناس رشته برق الكترونيك است در باره ابتكارش گفت: در صورت حمايت مسؤولان مي توان با طرح آلياژ مناسب حداكثر استحكام مكانيكي را در نقاط فشار داشته باشيم كه در آن صورت اين دوچرخه پدالي پرقدرت ترين و سريع ترين دوچرخه دنيا با كمترين هزينه ممكن خواهد شد.

نهاوند ـ توكل دارايي

در همدان مهدي يارمطاقلو كودك ۹ ساله دندان در نياورده است

همدان ـ خبرنگار «ايران»: در جهان يك در ده ميليون نفر اتفاق مي افتد كه كودك ۹ ساله دندان در نياورد. «مهدي يارمطاقلو» كه در كلاس دوم دبستان درس مي خواند، به پيرمردي مي ماند كه قادر به تلفظ بعضي از حروف و كلمات نيست و هنگام خنده و سخن گفتن سيماي معصومانه اش تركيبي است از سيماي كودك و پيرمرد. مهدي كه از چگونگي تحصيل و گذران زندگيش سخن مي گفت، يادآور شد: «از اينكه دندان ندارم، ناراحت نيستم. ناراحتي بزرگ من شيطنت هاي دوستان و همسالان است. من آرزو دارم دندانهاي سفيد و مرتبي داشته باشم، اما خودم بعيد مي دانم كه به آرزويم دست يابم.


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home