Saturday, March 25, 2006



آخوند ملا علي همداني: از سلدوز آزربايجان تا همدان آزربايجان

يادي از آخوند ملا علي همداني

مرحوم آخوند ملا علي همداني فقيه و مجتهد معروف و از مشاهير روحانيت شيعه در عصر خود، رئيس روحانيت همدان بود. وي در سال‌هاي اخير به درود حيات گفت.

شايد مشاهده نام ايشان در فصل «روحانيون قراپاپاق» موجب تعجب خواننده شود.

آري آخوند نيز تبار از قراپاپاق دارد كه خود آن مرحوم بارها اين موضوع را شرح داده است. دانشمند محترم آقاي حاج محمد امين رضوي نقل مي‌كند: اولين بار در «مدرسه آخوند» با آيت الله ملا علي همداني آشنا شدم. پس از آنكه خودم را معرفي كردم گفت: من هم قراپاپاق هستم، بابابزرگم از سلدوز آمده، مي‌دانم كه سلدوز نام يك شهر يا آبادي نيست، نام بلوك است.

مرحوم شهيد علي علمي مي‌گفت: به حضور آخوند رسيدم تعدادي طلبه و روحاني نيز حضور داشتند، وقتي كه دانست من از قراپاپاق هستم گفت: بابابزرگ من نيز از مردم قراپاپاق بوده و از سلدوز به اينجا آمده است. وي در دو قريه سلدوز سكونت داشته «آغابگلو» و «شونقار» من فراموش كرده ام آيا ابتدا در كدام يك از آنها ساكن بوده، اينقدر مي‌دانم كه از يكي از دو روستاي فوق به همدان كوچ كرده است.


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home