Thursday, May 04, 2006



محروميت مضاعف مناطق (تُرك نشين) شمالي استان (آذربايجاني) همدان و انتظارات از استاندار جديد

يادداشت هفته نامه سينا ، مورخ يكشنبه 18 ديماه 1384

پيشتر نيز در اين ستون پيرامون "عدالت" بعنوان محوري ترين شعار دولت دكتر احمدي نژاد، سخن گفتيم و تاكيد كرديم كه اجراي عدالت زماني شيرين و گوارا خواهد بود كه همه عرصه هاي آموزشي، فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و ... را فراگرفته و ضعيف ترين اقشار و كليه اقوام جامعه، از مزاياي آن بهره مند گردند.

ديروز وزير كشور نيز در مراسم معارفه استاندار جديد همدان بر گسترش عدالت و كاستن محروميتها تاكيد و بر حمايت از محرومان تا خروج آنها از وضعيت اسفبار كنوني تصريح كرد.

استان همدان به رغم پيشرفتهاي نسبي و محدود بدست آمده در سالهاي اخير، همچنان در مقايسه با نقاط برخوردار كشور در بسياري از عرصه ها در محروميت و عقب ماندگي به سر مي برد و تا رسيدن به شاخصهاي توسعه، بايد فاصله و شكافي عميق را پشت سر بگذارد.

شك نيست كه استان همدان در مقايسه با استانهاي برخوردار كشور از محروميت و عقب ماندگي مفرط رنج مي برد. اما، در درون استان نيز منابع و امكانات از توزيع عادلانه اي برخوردار نبوده و محروميت نقاطي از آن شديدتر و عميق تر از نقاط ديگر است.

شهرستانهاي شمالي استان شامل كبودرآهنگ، بهار، رزن، اسدآباد و شهرهائي نظير فامنين، قهاوند، گل تپه، شيرين سو، صالح آباد، قروه درجزين، دمق و ... كه غالبا مناطق تُرك نشين استان را تشكيل مي دهند، به سبب نبود كارخانه هاي صنعتي و تبديلي كه موثر در اشتغال و اقتصاد مناطق ياد شده باشد،گرفتار مشكلات عديده در عرصه هاي فرهنگي، اجتماعي و رفاهي بوده و در روند روبه جلو، ناچار از شاخصه هاي پيشرفت فاصله بيشتري مي گيرند!

كشاورزي، ممر درآمد و عمده ترين صنعت اشتغال مردم اين مناطق است، در حاليكه به سبب بي ثباتي مفرط و عدم امكان فروش محصولات توليدي با قيمتهاي مناسب، سالهاست كه بي هيچ رونق و نشاطي، تنها ورشكستگي عايد كشاورز شده است.

عليرغم آنكه زيباترين غار آبي خاورميانه در منطقه كبودراهنگ واقع و كارخانه بزرگ سيمان هگمتان نيز در شهرستان رزن مستقر است، ليكن ثمره اي از آنها عايد مناطق "بومي" نمي شود؛ نيروگاه آبي هزار مگاواتي، صدها هكتار از اراضي كشاورزي منطقه را لم يزرع و بي حاصل ساخته است و در عين حال سرمايه گذاري هاي پر حجم تنها به دو شهرستان بزرگ استان اختصاص مي يابد. بدينسان مهاجرت اجباري مغزها نيز، نيروهاي كيفي را از اين مناطق در ربوده، توسعه فرهنگي با ناكامي مواجه و توسعه شهري و شهروندي نيز امكان بروز و ظهور نمي يابد.

اكنون سوال اينست كه اگر "محروميت زدائي" و "عدالت گستري"، شعار محوري دولت دكتر احمدي نژاد را تشكيل مي دهد و اگر بناست استانهاي محروم مورد توجه واقع و اندكي از عمق شكافها كاسته شود، آيا در درون استان نيز آقاي دكتر مرادي نماينده عالي دولت، اين شعار محوري را وجهه همت و عمل خود قرار خواهد داد؟

آيا همانگونه كه در توزيع اعتبارات به استانهاي محروم، منابع بيشتري اختصاص خواهد يافت، اين نوع رفتار در درون استان نيز عملي شده و مناطق محروم شمالي از عنايات و توجه بيشتر برخوردار خواهند گشت؟

قطع و يقين نماينده عالي دولت مي بايست تابع سياستهاي دولت متبوع خويش باشد، و با حساسيت لازم در اجراي عدالت، مناطق شمالي و محروم استان را بيش از پيش در يابد. انشاء ا...


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home