Friday, September 22, 2006



طي مراسمي صورت گرفت:

تجليل از شاعر فرهيخته شهرستان بهار، استاد غلامرضا بهاري

و شاعر پيشكسوت مظفر غفاري نوين


(« سينا » هفته ليگي نين 114- نجو سايسيندا چاپ اولموش )




اشاره: طي مراسمي باشكوه كه با حضور طلائي نيك نماينده مردم بهار و كبودرآهنگ در مجلس شوراي اسلامي، مهندس رنجبر ضرابي فرماندار شهرستان بهار، پورمجاهد فرماندار سابق، فرجي رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، گلشني رئيس دانشگاه پيام نور، شريفي سردبير هفته نامه سينا، جمعي از مسئولين فرهنگي شهرستان، شعرا، هنرمندان، محققين و كثيري از مردم قدرشناس برگزار شد، از چندين دهه تلاش فرهنگي، اجتماعي و ادبي دو تن ازشاعران توانمند ترك شهرستان بهار : استاد غلامرضا بهاري (باهارلي) و شاعر پيشكسوت مظفر غفاري نوين در جهت حفظ و حراست از هويت و فرهنگ تركي منطقه و اعتلاء ادب تركي تجليل به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار سينا، در اين مراسم كه هفته گذشته به همت انجمن ادبي آيت ا... بهاري (ره)، به ويژه تلاشهاي مجدانه و صميمي جواد نوري رئيس انجمن ادبي باران شهرستان كه خود از شاعران جوان برجسته كشوري در زمينه طنز مي باشد و همچنين با مساعدت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در كانون ميعاد برگزار گرديد استاد غلامرضا بهاري تعدادي از اشعار تركي خود را براي حاضران در مجلس قرائت نمودند كه خصوصا منظومه « قوجا باهار » وي - كه در وصف شهر بهار و ايل ترك بهارلو و ... است - با تحسين و تشويق فراوان روبرو شد. هم چنين شاعر گرانقدر مظفر غفاري نوين نيز تعدادي از اشعار تركي خود از جمله شعر طنز « جهننمه ! » را قرائت نمود . بنابر همين گزارش استاد بهاري پيش از قرائت اشعار خود مطالبي در خصوص شعر متعهد و حكمت آميز بيان نمود، سپس رضا طلائي نيك نماينده بهار و كبودراهنگ در مجلس شوراي اسلامي سخناني در رابطه با اهميت و كاركرد فرهنگ و هنر و ادبيات در روند تكاملي اجتماع و منطقه ايراد نمود. يكي از زيباترين بخشهاي اين مراسم اجراي موسيقي زيباي تركي استان همدان توسط دو آشيق هنرمند و برجسته شهر هنرپرور لالجين آقايان فرج اله خوش قيافه و قدرت باقري با ساز تركي چؤگور بود كه حال و هواي خاصي به محفل بخشيد. خصوصاً كه آشيق فرج با صداي پرقدرت و زيباي خود يك شعر تركي بئيش بند = قوشما سروده آشيق برجسته و كم نظير بهاري "آشيق رضا باهارلي" كه حدوداً سيصد سال پيش از اين مي زيسته را با همراهي چوگور آشيق قدرت، براي حضار اجرا نمود (شعر محروم آشيق رضا باهارلي) با اين مطلع:

ائي آقالار هيچكس مَنَه م ديمه سين
شاهلارين تختيني، داغيدير فلك

در ادامه مراسم امير آزادي به نمايندگي از طرف هئيت شهزاده علي اكبر شهر بهار و آقايان سعيد جليلي هنرمند و مهدي (منصور) طراوتي توانا از شاعران بهاري مقالات خود را قرائت و علي صادقي شاعر ديگر بهاري سروده تركي خود در تجليل از استاد غلامرضا بهاري را تقديم حضار نمود. در پايان اين مراسم لوح هاي تقدير و هدايايي از طرف مهمانان و شركت كنندگان تقديم استاد بهاري و مظفر غفاري نوين شد. آنچه در پي مي آيد بخشي از سخنان رضا طلائي نيك نماينده مردم در مجلس و نيز سخنان ايراد شده توسط استاد غلامرضا بهاري و بعضي مقالات ارائه شده در مراسم مي باشد كه از نظر مي گذرد:

1- سخنراني طلائي نيك نماينده مردم بهار و كبودراهنگ در مجلس شوراي اسلامي

وظيفه خود مي دانم در درجة نخست تشكر كنم از انجمن ادبي آيت ا... بهاري كه در واقع كانون اصلي اهتمام به فرهنگ و ادب شهرستان بهار است و اگر چه با دست خالي اما با همتي بلند اين محفل ارجمند را در بزرگداشت دو شاعر گرانقدرمان استاد غلامرضا بهاري و شاعر پيشكسوت مظفر غفاري نوين تدارك ديدند و اين حركت مي تواند سرآغازي باشد براي ساير حركت ها و برنامه هايي كه در جهت حفظ سرمايه هاي معنوي و فرهنگي شهرستان بهار است. زماني كه تاريخ هر دياري را بررسي مي كنيم و موفقيت هايي را كه يك شخصيت يا يك جامعه به آن نائل شده اند در نظر مي گيريم به نظر مي رسد كه سه عنصر و مولفه ي اساسي در شكل گيري هر موفقيتي تعيين كننده است:
1- انديشه 2- عاطفه 3- جامعه
ريشه ي هر حركتي در جامعه انساني انديشه است. آنچه كه وجه مميزه ي انسان از ساير موجودات است و انسان را در نظام آفرينش برتر از همه ي مخلوقات قرار مي دهد همان انديشه است كه خداي متعال اين موهبت را به بشر ارزاني داشته تا بتواند حاكم بر همه ي جهان باشد.

اما انديشه بدون عاطفه ره به جايي نمي برد، در واقع عواطف انساني كه خمير ماية روح و روان آدمي است مي تواند انديشه را در زيباترين جلوه معنوي وظاهري اش در موقعيتي بهتر و نافذتر قرار دهد. فلذا عواطف انساني و روح و روان آدمي وقتي با اخلاق و عناصري چون مهر و محبت آميخته مي شود انديشه را در جهت صحيح هدايت خواهد نمود. بعبارت ديگر جهت انديشه آدمي به عواطف و روح و روان او بسيار وابسته است. انسانهاي پاك سيرت و پاك طينت بهترين و هدفمندترين و ارزشمندترين نتيجه را از عقل و انديشه خود مي گيرند. سومين مولفه جامعه است. يك انسان به تنهايي به جايي نمي رسد. "يدالله مع الجماعه". جامعه خود يك سرمايه و نيروي قدرتمند است كه بر انسان موثر است همانطوري كه انسان بر جامعه تاثيرگذرا است و لذا تعامل اجتماعي، حفظ روابط اجتماعي، تحكيم روابط انساني و استحكام بخشي به نهادهاي اجتماعي كه زمينه تبادل انديشه و تعامل عاطفي و اجتماعي را بين انسانها و جامعه برقرار مي كند مؤلفه ي بسيار تعيين كننده ايست. حال جايگاه شعر و ادبيات را مي توان از منظر اين 3 مولفه بررسي كرد و به ارزش آنها پي برد. شعر اصيل و متعهد در واقع حامل اين سه مولفه است. هنر براي هنر قدم اول است اما هنر براي مردم قدم نهايي و هدف غايي است. مي توان گفت شعر نتيجه تلاش فكري شاعر توام با عجين شدن عواطف او و براي ارتباط برقرار كردن با جامعه است. بايد اعتراف كرد ما تاكنون از توجه به شعر و ادبيات حداقل در محدوده شهر و شهرستان خودمان غفلت كرده ايم و در تكريم شاعران، هنرمندان و محققين مان كوتاهي نموده ايم. گرچه تصدي هاي شغلي بنده و امثال بنده عامل مضاعفي در اين قصور بوده است امّا اميدوارم كه با همت جوانان بهاري خصوصاً انجمن ادبي آيت ا... بهاري اين فرهنگ تكريم و پاسداشت از هنر در شهرستان ما نهادينه شود. در اين مسير مساعدت مسئولان شهرستان بهار تعيين كننده است و بومي بودن مديران اجرايي شهرستان از اهميت خاصي برخوردار است. الحمدالله براي اولين بار از بين مديران بومي، آقاي مهندس ضرابي كه از مديران متخصص و مجرب و آشناي به عمق مسائل شهرستان بهار است به سمت فرمانداري شهرستان بهار منصوب شدند و انتظار مي رود كه ايشان با توجه به شناختي كه از منطقه دارند حركت هاي ارزشمند هنري، ادبي و فرهنگي شهرستانمان را مورد حمايت قرار دهند. همچنين لازم است اشاره اي داشته باشم به اينكه در جلسه اي كه حدود يك ماه پيش در تهران با جناب آقاي صفار هرندي وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي داشتيم در مورد مسائل و معضلات فرهنگي بهار و كبودرآهنگ صحبت كرديم كه از سوي ايشان عنوان شد در سفر دولت به استان اعتباري به ميزان يك ميليارد و چهارصد ميليون تومان براي كمك به انجمن ها و كانونهاي فرهنگي و هنري استان اختصاص پيدا خواهد كرد و خوشبختانه علاوه بر اينها بودجه ي عمراني در استان براي مجتمع فرهنگي هنري شهرستان بهار پيش بيني شده كه چند ماهي است فعاليت عمراني براي ساخت اين فرهنگ سرا آغاز شده و انشاء ا... با سرعت بيشتر تكميل و به بهره برداري خواهد رسيد. همينطور مجتمع فرهنگي هنري شهر لالجين كه آنهم انشاء ا... با اعتباري كه پيش بيني شده و تسهيلاتش تامين گرديده امسال به بهره برداري خواهد رسيد.

2- سخنان استاد غلامرضا بهاري

نون و القلم و ما يسطرون . در فرهنگ قدسي و متعالي اسلام، انديشه و سخن و قلم داراي مكانتي عظيم و ارجمند است. و اين كه برترين معجزه الهي نبي مكرم اسلام (ص) كتاب است و نخستين وحي بر ايشان: اقراء دليلي است آشكار بر اين حقيقت. در قاموس تفكر اسلامي، هر حركت فكري و عملي كه موجب اعتلاء انسان و جامعة بشري بسوي حقيقت و زيبائي مطلق باشد مقدس والا ناميمون است، و بر اين قياس است حركت هنرمند و شاعر در مسير آفرينش هنري، چه به فرموده رسول گرامي اسلام: و اِنَّ من الشعر لَحكمه

و چون حكمت قرآني، هم ناظر است به عالم ملك و تنسيقِ امور دنيوي جامعه ي انسانها و هم به عالم ملكوت و جنبه ي روحانيِ بشر، لاجرم مشيِ شعر حكمت آميز و متعهد نيز بر اين سياق است؛ و از اين منظر است كه شاعر متعهد وظيفه اي پيامبرانه بر دوش دارد. و از اين روست كه شاعر متعهد، در حوزه ي ذهن و زبانش ترجمان آلام و آمال مردم و جامعه خويش است، همچون آينه اي تمام نما.

اين حقير، با بضاعت مزجاه و اندك خويش همواره كوشيده ام كه انديشه و سخنم را تا جايي كه ممكن است با الماس حكمت و تعهد صيقل دهم و بر اين مبنا است كه به موازات توجه به مسائل كلي و عمومي تلاش كرده ام، زباني براي فرهنگ، جغرافيا و مردمي باشم كه از ميان آنان برخاسته ام و دين خود را به زبان و فرهنگ درخشان تركي مناطق ترك نشين استان ادا نمايم.
بنده گرچه با وجود هنرمندان و شاعران كثيري كه در منطقه و استان وجود دارند، خود را مستحقق اين كرامت نمي دانم ليكن از آن رو خوشحالم كه اميد بسيار دارم اين امر مقدمه اي باشد براي آنكه شعرا و آشيق هاي ترك و دردمند استان، از غربت غريبي كه دهها سال است، نوا و سخن ايشان را در پرده ي محاق برده است به در آيند. نيل به اين مهم، بي گمان، در گرو استمرار حركت ها و فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي و مساعدت مسئولين و سازمانهاي ذيربط منجمله شبكه ي استاني صدا و سيماي همدان است. براستي آيا وقت آن نرسيده است كه بيش از يك ميليون ترك استان همدان كه هزاران عالم، دانشمند، هنرمند، شاعر و آشيق از ميان ايشان برخاسته اند. سهمي از صدا و سيماي استاني، براي انعكاس انديشه، هنر و ادب و موسيقي فخيم تركي خود داشته باشند؟

اينجانب اميدوارم اين مهم هر چه زودتر جامه ي عمل بخود بپوشد تا انشاء ا... ما تركان استان همدان در خانه خود احساس غربت نكنيم.

3- مقاله آقاي منصور طراواتي
بهار به عنوان يكي از چند شهر و شهرستان ترك نشين استان همدان، از ديرباز مهد آفرينش و بالندگي علمي و فرهنگي و سياسي بوده و به مدد غناي فرهنگي و زباني خود سهم درخور و شايسته اي در اين زمينه ايفا نموده است.

نگاهي به گذشته پرافتخارمان مثبت اين ادعا است. گذشته اي كه اجداد غيورمان در قالب ايلي و با عنوان ايل ترك بهارلو چه به عنوان يكي از ايلات مقتدر مؤسس امپراطوري ترك قره قويونلو و چه در استان فارس به عنوان يكي از پنج ايل "ايلات خمسه" و چه بعنوان مؤسس سلسله قدرتمند وعلم پرور قطب شاهيان دكن در هند نامبردار بودند و صدها عالم و دانشمند و شاعر و سياستمدار تقديم جامعه بشري كردند. شخصيت هائي نظير

امير علي شكربيگ بهارلو كه ساليان متمادي با پايمردي بهاري ها بر منطقه وسيعي از غرب و شمال غرب كشور از جمله استانهاي همدان، لرستان و كردستان فرمان راند؛
شاعر و آشيق برجسته "باهارلي رضا"
و شاعر مشهور"زكي بهارلي" كه اشعار آشيقي تركي شان جاودانه است؛
"بيرم خان بهارلو" شاعر، دانشمند، صدراعظم و سپهسالار اكبرشاه امپراطور ترك هندوستان،
"محمدرحيم خان" ملقب به "خان خانان" پسر بيرم خان بهارلو شاعر و دانشمند و سپهسالار جهانگير امپراطور ترك هند،
"ودادي" شاعر بزرگ ترك كه در سال 1707 ميلادي در قريه شميگر از قراء محل سكونت شاخه اي از ايل بهارلو در جمهوري آذربايجان چشم بجهان گشود و نام كامل وي "ميرزا ولي ودادي ابن بايرام خان بهارلو" مي باشد؛
عارف و حكيم الهي آيت ا... العظمي آقا شيخ محمد بهاري صاحب كتاب شريف "تذكره المتقين" ؛
عالم و عارف بزرگ "شيخ لطيف بهاري
"؛ فقيه و اصولي بزرگ و از رهبران نهضت مشروطه "آيت ا... العظمي حاج شيخ باقر بهاري" صاحب بيش از شصت اثر و كتاب علمي؛
فقيه دانشمند آقا شيخ رضا بهاري
فقيه اصولي آقا شيخ محمدحسين بهاري

و صدها شخصيت ديگر كه متاسفانه درگيرودار مسامحة خودي و بي توجهي عمدي غير خودي مغفول مانده اند. بر تمام نخبگان بهاري تكليف است كه در شناساندن زواياي زندگي و آثار ايشان بكوشند.

مردم ترك بهار البته در دوران معاصر نيز از جوشش فكري و فرهنگي و سياسي باز نمانده و صدها شخصيت فرهنگي و اجتماعي و علمي و سياسي و ادبي و هنري تقديم جامعه نموده اند كه در جاي جاي كشورمان مي كوشند و بي شك شاعر ارجمند و دلسوخته استاد "غلامرضا بهاري، كه الحق لقب "ائل شاعيري" زيبندة ايشان است و نيز شاعر گرامي استاد "مظفر غفاري نوين" از اين زمره اند. اين مراسم بزرگداشت كه به پاس سالها خدمت اين دو استاد به فرهنگ و ادب منطقه بخصوص شعر و ادب بلند تركي برپا شده نشاني است از عزم دوستداران بهار براي روشن نگه داشتن چراغ علم و ادب و و هنر در اين منطقه و اين مهم فقط با همياري همه مردم سرافرازمان مسير خواهد شد، كه به قول شاعر جهاني تركيه "ناظم حكمت":

من يانماسام
سن يانماسان
بيز يانماساق
ناسيل چيخار
قارانليقلار
آيدينليغا ؟!


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home