Sunday, November 23, 2008

لالجين آزربايجان، پايتخت سفال ايران



پایتخت سفال ایران

http://kourijan.persianblog.ir/

موقعیت جغرافیایی

شهر لالجین در شمال همدان واقع است و به طول جغرافیایی ۴۸ درجه و ۲۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۴ درجه و ۵۸ دقیقه قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۳۱ متر است. - این شهر که مرکز بخش ۵۵۰۰۰ نفری لالجین است، از همدان بیست کیلومتر و از بهار نه کیلومتر فاصله دارد.

بخش لالجین با وسعت ۵۰۸ کیلومتر مربع در شرق شهرستان بهار واقع شده، از جنوب به شهرستان همدان و از شمال به کبودراهنگ محدود می‌شود و شامل دو دهستان مهاجران و سفالگران است. شهرستان بهار با وسعت 1329 کیلومتر مربع در نیمه شمالی استان واقع شده است. این شهرستان دارای سه شهر به نامهای بهار، لالجین و صالح‌آباد بوده، دارای هفتاد و دو آبادی، دو بخش و پنج دهستان است.

- لالجین دارای نه مسجد است (در سالهای اخیر در جنب یکی از این مساجد به نام مسجد حاج عبداللّه، مسجد جامع ساخته شده‌است). همچنین خاک این دیار مرقد (حدود) صد شهید را در آغوش دارد. همه مردم این شهر بر مذهب تشیعند.

زبان مردم

مردم لالجین همچون بومیان شهرها و روستاهای مجاور (و اکثر نواحی شمال و شمال غربی همدان) به لهجه‌ای خاص از شاخه آذربایجانیِ زبان ترکی سخن می‌گویند که نسبتاًً با گویش مردم آذربایجان متفاوت بوده، از نظر لحن تکلم و لغات مورد استفاده به ترکی قشقاییهای استان فارس و شاهسونهای ساوه و قم نزدیک است.


Share/Bookmark

1 Comments:

Blogger Unknown said...

سلام
با احترام

سايت اينترسرا افتتاح شد --- اينترسرا سراي اينترنتي شماست
به رايگان
کالاها
محصولات
توليدات
خدمات و اخبار خود را منتشر کنيد
بازديد بيشتر مزيت ما خواهد بود

عضويت آسان - ثبت محصول آسان - ارتباط با سايرين - نشر اخبار و ...
ممنون از حضورتون

www.intersara.com
info@intersara.com

5:38 AM  

Post a Comment

<< Home