Sunday, November 23, 2008

وبلاگ ترکمان برای معرفی يکی از روستاهای زيبای استان همدان




وبلاگ ترکمان برای معرفی يکی از روستاهای زيبای استان همدان ايجاد شده است نويسندگان وبلاگ ضمن معرفی روستا و آداب و رسوم اهالی آن مطالب مفيدی را درباره باغداری زنبورداری پرورش ماهی و غيره ....

http://torkman.iranblog.com/

موقعيت جغرافيايي روستا


روستاي دانش دوست و زيباي تركمان (منگاوي سابق) در دهستان ترك غربي -بخش جوكار- شهرستان ملاير - استان همدان واقع شده است از شرق با روستاهاي الفاوت و قديمي ، از جنوب با روستا هاي مكربي و دهنو اسد الله خان (ينگي كند )‌ از جنوب شرقي با روستاي زمان آباد از غرب با روستاي ازرانفود و از شمال با روستاي قلي كندي هم مرز مي باشد فاصله روستا تا جاده اصلي 7/4 كيلومتر و فاصله آن با شهر همدان 34 كيلومتر مي باشد .


به گفته بعضي از پير مردان ده بناي اوليۀ روستا در حدود 200 سال پيش توسط فردي به نام « حاج نظر » پايه گذاري شده است درحاليكه نمونه هاي زيادي از سفالينه ها و قبور متعلق به مسلمانان كه جهت همه آنها رو به قبله است و در زمان هاي پيشين مي زيسته اند در محوطه امامزاده نقي ( رض) و جنگلهاي ياسگرد روستا كشف گرديده و مي شود كه اين نشان از قدمت ديرينه اين روستا دارد .


جمعيت ، زبان و مذهب


بر اساس سر شماري عمومي سال 1385 روستاي تركمان داراي 459 خانوار 1934 نفر جمعيت مي باشد كه 1016 نفر آن مرد و 918 نفر زن و تعداد مردان روستا 10 % بيشتر از زنان آن مي باشد . همه اهالي روستا به زبان تركي تكلم نموده وداراي مذهب شيعه اثني عشري مي باشند .


1303 نفر از اهالي روستا باسواد بوده كه 743 نفر از افراد با سواد را مردان و 560 نفر آن را زنان تشكيل مي دهند .


نام خانوادگي بيش از هفتاد درصد مردم روستا تركمان و مابقي به ترتيب موسوي ،‌ يونسي ، شعبانلو ، مولايي ، گرجي ، اسماعيلي ،‌اصلاني ،‌بافراني،‌كريمي ، نوري ،مهري ، آخوندي و ... مي باشد .


مردم روستا علاقه عجيبي به انتخاب نامهاي مذهبي مانند محمد ، علي ، حسن ، حسين ، امير حسين ، مهدي ، امير مهدي ، رضا ، عبد الرضا ، محمد رضا ،‌عليرضا ، موسي ، عيسي ، صادق ،‌ علي اكبر ، علي اصغر ، روح الله ، عبد الله ، اسد الله ، عباس ، ابو الفضل ، حميد ، سعيد ، وحيد ، مجيد براي پسران و فاطمه ، زهرا ، زينب ،‌خديجه ، نرگس ، حميده ، وجيهه ،‌ معصومه ، سميه و ... براي دختران متولد شده خود دارند . به صورتي كه نامهاي فوق بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است .


آموزش در روستا


آموزش از قديم الايام در روستا به صورت سنتي رونق داشته به گونه اي كه كودكان ، جوانان و نوجوانان روستا در فصل زمستان و بيكاري كشاورزان جهت شركت و حضور در مكتب خانه كه يكي از اداره كنندگان آن مرحوم شيخ ميرزا علي بوده شور و اشتياق فراواني از خود نشان مي دادند . در مكتب خانه ها علاوه بر آموزش حروف الفبا و عم جزء جوانان با كتابهايي نظير بوستان و گلستان سعدي و كتاب جوهري آشنا مي شدند و به جرأت مي توان گفت گلستان خواني در آن زمان يكي از كارهاي روز مره مردم روستا به هنگام نشستن بر دور كرسي هاي گرم زمستاني بوده است .


روستاي تركمان داراي سه باب مدرسه ابتدايي شهيد باهنر ، مدرسه راهنمايي پسرانه فردوسي و مدرسه راهنمايي دخترانه كرامت مي باشد كه در آن بالغ بر 400 نفر دانش آموز دختر و پسر مشغول به تحصيل مي باشند دانش آموزان تركماني پس از اتمام تحصيلات دوران راهنمايي ، جهت ادامه تحصيل به روستاهاي الفاوت و بخش جوكار يا شهرستان همدان عزيمت مي نمايند .


مراكز تفريحي


به طور كلي مي توان خود روستا ها را به دليل داشتن محيطي آرام و خرم و پاكيزه از مراكز تفريحي شمرد كه در اين ميان روستاي تركمان نيز با داشتن چشم انداز هاي طبيعي بكر و دست نخورده و همچنين باغات سرسبز با درختان كهنسال و كوههاي استوار و هواي خنك و دلپذير در فصول بهار و تابستان مأمن و پناهگاه خستگاني است كه از دود و آلودگي و سر و صداي شهر ها به آن پناه مي برند .


جنگل هاي قديم خان بلاغي ، ياسگرد ، دربند ، گودانه جار ، كيلي (كلبه ) از اين مكانها ي تفريحي مي باشند .


Share/Bookmark

0 Comments:

Post a Comment

<< Home